GILDE-REKLAME: Seerne er ikke i tvil om hvordan reklamen skal tolkes. Komiker Truls Svendsen harselerer med reklamen på Twitter: «Greit! Får man med seg et par damer hjem på trekant, er det fint å by på kjøttpålegg fra Gilde dagen etter. Fint med tv-reklame man lærer av», skriver han. Skjermdump fra Youtube.

Mener Gilde-reklame spiller på trekant-sex

Å våkne med en dame er en god dag. Å våkne med to damer er en virkelig god dag, antyder Gilde i en påleggsreklame.

Gilde har fått flere henvendelser fra seere som tolker reklamen i retning av at mannen og de to kvinnene i filmen har hatt trekant-sex.

Reklamen (som du kan se i videovinduet øverst på siden) viser to unge kvinner og en mann som sier «god morn» til hverandre. Alle er lettkledde og har tydeligvis nettopp stått opp. Den første kvinnen kysser mannen og kjærtegner han med fingrene. Tonen mellom dem er flørtende. Neste scene viser kvinne nummer to som kommer fra dusjen. Hun kysser også mannen. Det er ingen konflikt mellom kvinnene. De fniser og ler, og begge er tydelig betatt av mannen. «Pålegg for de virkelig gode dagene», sier reklamen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Men vi har ingen fasitsvar på hvordan den skal oppfattes, og ønsker at seerne skal tolke filmen selv, sier Gildes informasjonsdirektør Elin Ytterdahl Tohje.

Se også: En musikkvideo med kreftrammede kvinner som danser er «kjønnsdiskriminerende markedsføring»

Ikke i tvil

Seerne er imidlertid ikke i tvil om hvordan den skal tolkes. Komiker Truls Svendsen harselerer med reklamen på Twitter: «Greit! Får man med seg et par damer hjem på trekant, er det fint å by på kjøttpålegg fra Gilde dagen etter. Fint med tv-reklame man lærer av», skriver han.

I ett av kommentarfeltene under skriver en mor om ti-åringen i huset som lurte på en virkelig kunne ha to kjærester hvis han spiste riktig kjøttpålegg.

Les også «Jeg er 19 år og jomfru»- blogginnlegget som får enorm oppmerksomhet

Overtydelig

Elin Ørjasæter, førstelektor ved Markedshøyskolen, mener reklamen er overtydelig og tolker den som at mannen har hatt to kvinner i senga om natta. Enten samtidig eller hver for seg.

Kjersti Toppe, helsepolitisk talskvinne for Senterpartiet, sier at filmen egentlig ikke trenger å tolkes en gang.

Kvalmende

Dagen har blitt tipset av en gutt i slutten av 20-årene som mener reklamen er kvalmende.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– At produsenter spiller på sex for å selge er vel ikke noe nytt. Men at Gilde spiller på trekant-sex er ganske spesielt, skriver han.

Tine fjernet iste-reklame etter mange reaksjoner

Ment å være leken

Tohje i Gilde skriver i en e-post at filmen er ment å være leken og ha litt humor, og håper seerne ser på den med glimt i øyet.

Elin Ørjasæter omtaler den som «pute-tv».

– Den er så pinlig at jeg får lyst til å holde en pute foran ansiktet. Har markedsavdeling tenkt at «egentlig selger vi pålegg, og det er jo litt kjedelig, så la oss late som vi selger erotiske artikler i stedet, dere!»

Hadde Gilde vært produsenter av sex-produkter, så hadde i det minste filmen vært relevant. Er disse markedsfolkene kanskje litt lei av å drive med kjøttpålegg? spør hun.

Scarlett Johansson måtte trekke seg som goodwill-ambassadør etter reklameoppdrag for israelsk firma

Forstår reaksjonene

Trond Blindheim, rektor ved Markedshøyskolen forstår godt de negative reaksjonene.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Hva gjør en slik reklame med omdømmet til Gilde?

– Jeg tror ikke at den genererer flere kjøpere. Tvert i mot tror jeg at enkelte forbrukere, særlig rundt omkring i det som kalles Bibel-beltet, setter kaffen i halsen og skifter merke.

Ørjasæter er av den oppfatning av at hvis resten av Gilde-folkene er så lite stolte av eget produkt at de må kommunisere sex når de burde kommunisert god mat, så er det kanskje tryggest å satse på andre produsenter.

Toppe er generelt imot reklamer som spiller på sex for å selge varer, og der kvinner fremstilles som objekt.

– Når det antydes trekant-sex, gjør det ikke saken bedre. Jeg er overrasket over at Gilde tillater slike tvilsomme virkemidler for å selge god, norsk mat, sier hun.

Restaurant gir bordbønn-rabatt

Ulike historier

Tohje i Gilde opplyser til Dagen at de prøver å fortelle ulike historier i reklamene for produktene de lager, og at de ikke har noe fasitsvar på hvordan filmen skal oppfattes.

– Gilde antyder ikke at det generelt er en virkelig god dag når man har to partnere, men i og med at det sikkert er tusenvis av ulike oppfatninger om hva som er en god dag og hva som er en virkelig god dag, så er det sikkert flere som mener at denne studenten har en virkelig god dag, skriver hun i en mail.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Ørjasæter mener at Gilde sier rett ut i reklamen at en god dag for en mann er en dag der han våkner opp etter å ha hatt to villige jenter i senga.

Hun mener Gilde spiller utvetydig på det, og at resultatet er pinlig.

Umoralsk

Jan Otto Myrseth, fungerende biskop i Bjørgvin, forstår at det er mulig å tolke filmen i retning av trekant-sex, og at den oppmuntrer til noe han og de fleste andre vil finne umoralsk og feil.

– Men det eksplisitte budskapet er jo at påleggsprodusenten vil ha seeren til å velge deres pålegg. Jeg vil nødig ta det skjulte budskapet som en kan finne i en reklame for alvorlig eller bruke mye krefter på å moralisere over det, sier han.

Grensesetting

Elisabeth Rusdal, forbundsleder i Norges Kvinne- og familieforbund, reagerer generelt på at firma som blir kritisert, svarer med at «dette var humoristisk ment».

– Vi har alle et ansvar for grensesetting i samfunnet vårt, men når man får reaksjoner og likevel ikke lytter, tolker jeg det dit hen at Gilde hører hva forbrukeren sier, men at de ikke bryr seg. Det er også et signal til oss forbrukere, mener hun.

Si din mening! Bruk kommentarfeltet under:

Debatt på Dagen.no

Dagen inviterer til saklig debatt, gjerne med høy temperatur.

Vi tillater ikke bannskap, personangrep og hets i spaltene våre.

Du må være registrert og innlogget på Facebook for å kunne kommentere artikler på Dagen.no - og alle må fremstå med fullt navn.

Kommentarfeltet finner du nederst på alle sider på Dagen.no

Falske profiler vil bli utestengt.

Du kan velge om kommentaren din kun skal ligge synlig inne på den aktuelle artikkelen - eller om du ønsker at flere skal se den. Da krysser du av for for at den skal publiseres på Facebook.

Kommentarer som rapporteres som misbruk eller spam (av andre debattanter) skjules automatisk for den som rapporterer. Deretter blir innlegget vurdert av Facebooks moderatorer.

Dersom du bryter Dagens enkle debattregler, har vi to sanksjonsmuligheter: Vi kan slette kommentaren din - eller vi kan utestenge deg helt fra all debatt hos oss ved gjentatte overtramp.

Dersom kommentaren slettes, vil den kun være synlig for din lukkede krets med registrerte venner på Facebook. Innlegget kan ikke lenger leses av andre som er inne på Dagen.no.

Om vi utestenger deg, vil du ikke lenger kunne skrive artikkelkommentarer som er synlige for offentligheten på våre nettsider.

Vi begrunner ikke ytterligere hvorfor vi fjerner kommentarer eller utestenger profiler. Det gjør heller ikke Facebooks moderatorer.

Dagen har ikke redaktøransvar for kommentarer som er slettet - og fjernet fra offentligheten. Men du må være oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet, enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner.

Kjør debatt!

Svend Ole Kvilesjø , nettleder i Dagen

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Les også
«Jeg er 19 år og jomfru»Debatt på dagen.no
Les også
Tine trekker iste-reklame etter reaksjoner
Les også
Israelsk reklameoppdrag tvang Scarlett Johansson til å trekke seg som goodwill-ambassadør
Les også
Jomfru-innlegg skapte leserstorm
Les også
Restaurant gir bordbønn-rabatt