DOSENT AALEN: Mye har skjedd ved Menighetsfakultetet siden 1953 da MF-studentene samlet seg under dosent Aalens kateter i et spartansk utstyrt auditorium i St. Olavsgate.

Bruker MF som skrekkeksempel

I Danmark peker
 konservative teologer på Menighetsfakultet 
når de skal advare mot liberal utvikling.

– Menighetsfakultetet i Oslo nevnes av og til når man argumenterer for ikke å slippe liberal teologi innenfor dørene, sier Nicolaj Wibe, fersk generalsekretær i den danske Sjømannsmisjon.

Holder skansen

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Wibe forteller at både Menighetsfakultetet i Århus og Dansk Bibel Institutt, de to konservative institusjoner som utdanner prester i Danmark, holder skansen i forhold til «liberalteologiens herjing» i landet.

– Lederne for både dansk MF og Dansk Bibel Institut (DBI) vil være meget forbeholdne med hensyn til å gi liberale teologer adgang til noen form for mikrofon blant studentene, forteller han.

I et intervju med Dagen på mandag fortalte MF-rektor Vidar Haanes at en måte å holde teologien «på et bestemt plan» skjer ved rekruttering:

– Det handler ofte om å tilsette personer med et «rett syn».

Haanes ga uttrykk for at forstanderskapet ved fakultetet tidligere bestemte «hva det var lov å mene». I 2005 ble imidlertid MF akkreditert som vitenskapelig høyskole. Styret ble øverste organ, og forstanderskapet mistet sin formelle makt.

– Vi er ikke lenger et bolverk mot liberal utvikling, men den endringen skyldes at ansatte ved MF står fritt til å stå for den teologien de står for, sa Haanes til Dagen.

– Ufattelig

Henrik Højlund leder Evangelisk Luthersk Nettverk (ELN) i Danmark. Han har fulgt med på situasjonen ved Menighetsfakultetet og er urolig for det han ser.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Som urovekkende eksempler nevner Højlund professor Jan-Olav Henriksen forsvar av likekjønnet vielse, og kirkehistoriker ved fakultetet John Kaufmans debattinnlegg i fjor sommer om fortapelsen.

På kommentarplass i Dagen 3. juli 2013 skrev Kaufman:

– Selv om det er helt riktig å fastslå at flertallet i kirken tradisjonelt har fastholdt livets to utganger og evig pine for de fortapte, er det ikke dermed gitt at kirken skal fastholde dette for all fremtid. Det er aldri gitt på forhånd i en debatt hva som er «riktig» og hva som er «feil».

Det gjorde inntrykk på den danske sognepresten at Kaufman «åpner for muligheten til å forandre en så basal bibelsk sannhet som livets to utganger».

– Jeg husker at jeg tenkte: Det er ufattelig med MF i Norge. Det er ufattelig når man tenker på hva MF opprinnelig ble dannet for, for nettopp å demme opp mot den slags mote-teologi, sier Højlund. Han har selv arbeidet flere år som prest i Norge.

Højlund tror årsakene til dagens situasjon er mange, men mener det begynte med kvinneprest-saken for mange år siden.

– Det var kanskje den første lille brist i demningen.

– Uklart bibelsyn

Artikkelen fortsetter under annonsen.

ELN-lederen peker på MFs avhengighet av statsmidler og institusjonens «aksept av statens formynderi» som en annen årsak.

– Noe kan også ha å gjøre med et uklart bibelsyn gjennom alle år. MF i Norge har aldri formulert et klart bibelsyn, sier Højlund. Han slår fast at MF ikke er konservativt slik det en gang var, «i tydelig opposisjon til liberal tids-tilpasset teologi». Højlund spør om MF overhode vil kunne nekte en hvilken som helst teolog fra Universitetet ansettelse.

– Det ville kle de konservative på MF og ledelsen om de var tydeligere i en offentlig erkjennelse av dette forholdet. La heller kampen på MF internt vises tydeligere, oppfordrer ELN-lederen.

Bastion

Henrik Højlund synes utviklingen er dypt beklagelig.

– MF har vært en bastion for livskraftig faglig velkvalifisert teologi med sterk basis i bibel og bekjennelse, sier han.

Til tross for at ELN ikke har en direkte link til Menighetsfakultetet, berører utviklingen dansk kristenliv indirekte, mener Højlund:

– Den gode teologi og bekjennelse som vi gjerne vil holde frem i Danmark har gjennom generasjoner hentet sterk inspirasjon fra MF i Norge. Den kan fremdeles hentes fra enkeltpersoner ved fakultetet, det er ingen tvil om det, men MF som helhet står ikke lenger for oss som en bannerfører for all god teologi og åndelig livskraft.