Sekularisert: Tradisjonelt er makedonere ortodokse kristne, mens albanere er muslimer.– Men de går lite til gudstjeneste. Mange ortodokse vet ikke hvorfor de feirer jul og påske. De vet bare at de skal gå i kirken og tenne lys, uten å ha noe forhold til hva det innebærer, sier Solveig Hegdal.

«Å bli kristen er som å svikte sine egne»

Identiteten til albanere i Makedonia er så sterkt knyttet til å det være muslim at de vegrer seg for å bli kristne.

I Republikken Makedonia går verken ortodokse kristne eller muslimer ofte i kirken eller moskeen. Likevel er det svært viktig for dem å beholde familiens religiøse merkelapp.

– Religion er veldig sterkt knyttet til nasjonal identitet på Balkan. Det er ikke nødvendigvis det at troen er så sterk, men det sitter likevel i identiteten, sier Solveig Hegdal.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Hun har nylig skrevet en masteroppgave ved Misjonshøgskolen i Stavanger om «De evangeliske kirkene i Makedonia i møte med nasjonal identitet», som har fått toppkarakter.

– Det er ikke så lett å bytte eller akseptere at ditt folkeslag skal tilhøre en annen religion. Derfor blir det vanskelig for andre trossamfunn å etablere seg, fortsetter Hegdal.

Blir en sviker

At en albansk muslim blir med i en evangelisk menighet skjer så godt som aldri i Makedonia, ifølge en kilde som kjenner godt til misjonsarbeid i Makedonia. Kilden ønsker å være anonym.

– Å bli kristen er som om du svikter dine egne. Albanere føler at du blir en makedoner om du blir kristen. Det er svært få kristne fra en muslimsk bakgrunn i hele landet, og det er svært vanskelig å drive misjon her, sier kilden til Dagen.

Fremmedfrykt

I masteroppgaven har Hegdal intervjuet pastorer for evangeliske kirker om deres arbeid og makedonere og albanere om deres forhold til evangeliske kirker i Skopje, hovedstaden i Makedonia.

Tradisjonelt er makedonere ortodokse kristne, mens albanere er muslimer.

Men de går lite til gudstjeneste. Mange ortodokse vet ikke hvorfor de feirer jul og påske. De vet bare at de skal gå i kirken og tenne lys, uten å ha noe forhold til hva det innebærer.

Hegdals løsning for å nå ortodokse makedonere er at de kristne menighetene må bli mer synlig.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Hvis de evangeliske menighetene hadde vært mer synlige og kjent, hadde det ikke vært så vanskelig for makedonere å bli med. Mitt inntrykk er at mange menigheter er små og består av mellom 20 til 50 personer. Folk har lite kjennskap til andre trosretninger enn sin egen, og det kan nære frykten for det fremmede, sier Hegdal.

Verre for muslimer

Masterskribenten forteller at makedonere som har blitt kristne fikk store reaksjoner fra familien i starten, men at det avtok etter hvert.

– Foreldrene så at det ikke var så skummelt likevel. Jeg mener at man ikke må være så opptatt av at ortodokse skal bytte tro, men heller presentere Jesus og være opptatt av at folk skal få et forhold til ham, sier Hegdal.

Misjon blant albanerne vil fortone seg annerledes, fordi islam har en annen tilnærming til å bytte tro.

– Det er særlig vanskelig å misjonere blant albanere. Som minoritet i Makedonia blir det viktigere for dem å holde på religionen, og redselen for å definere seg annerledes blir enda større, sier Hegdal.

Kulturforståelse

Det er særlig en utfordring at albanerne opererer som familier og at troen blir lite individuell.

– Det vil ta lenger tid, men en strategi er å nå hele familier, ikke bare enkeltpersoner. Statistikker viser at det er lavest tilbakefall til islam når du lykkes i å nå hele familier, sier Hegdal.

Utfordringen er da at vestlige misjonærer fra USA og Europa har et individualistisk forhold til tro og måten man tenker om misjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Misjonærer bør ha større kulturforståelse når de skal nå folkeslag som er mer kollektivistisk orientert, utfordrer Hegdal.

Skitten Jesus

Ifølge den anonyme kilden er evangeliske kirker redde for at myndighetene skal stanse dem, selv om de har kirkebygg og åpent samles til gudstjeneste.

– De er en minoritet og er kalt «ny tro» som betyr sekt fra de ortodokses side, på linje med Jehovas vitner. De kan være sårbare, men de er likevel modige under mye press. De er veldig aktive, men er ikke regjeringens favoritter. For fra regjeringen side er å være makedoner det samme som å være ortodoks.

Kilden mener at det er fire hovedgrunner til at albanere i Makedonia ikke blir kristne:

Kors og Jesus-bilder er forbundet med ortodoks, makedonsk nasjonalisme og undertrykkelse av albanere. Albanere har sin identitet i islam. Muslimske albanere i Makedonia oppfatter mange av de ortodokse kristne som mennesker som ikke tar sin tro veldig alvorlig. Den generelle holdningen blant mange muslimer er at du blir «skitten» når du er sammen med kristne.

– Det er veldig få albanere i Makedonia som hittil har blitt etterfølgere av Jesus. Jeg har aldri sett hele muslimske familier bli frelst på Balkan. Den beste strategien er å vise Jesu kjærlighet i praksis på ulike måter og at Jesus selv åpenbarer seg for muslimer. Det er vanskelig, fordi bildet folk har av Jesus er så forvridd og skittent. Vår jobb er å rydde vei for ham, sier kilden.

Makedonia

64 prosent av innbyggerne er ortodokse makedonere, mens en fjerdedel er muslimske albanere. Evangeliske kirker er lite kjent blant folk. 0,4 prosent tilhører en protestantisk kirke.

Halvparten av befolkingen går til gudstjeneste kun ved store høytider. En femtedel går i kirke eller moské minst én gang i måneden.

Kilde: Ipsos (Oktober 2011)

Les også
Makedonias president mottar kristen fredspris i Norge
Les også
«Kosovo-politikere er allergisk mot religion»
Les også
Frykter islamsk fundamentalisme på Balkan
Les også
Radikal islam uroer Europas yngste statKosovo