Smøreguiden som mangler i kristen sektor

Store kristne aktører står helt uten klare skriftlige kjøreregler for ansatte og tillitsvalgte som får tilbud om gaver og gratisytelser.

Staten ved Kommunal- og moderniseringsdepartementet har laget «Veileder om gaver i tjenesten». Den er en guide i et etisk tusmørke for alle som jobber i statens tjeneste. Problemstillingene er mange, så gode råd på veien kan være til hjelp.

Dagen skrev i går om «smøreturen» som flere menigheter i Bibelbeltet ble invitert på. Etikkprofessor Alexander W. Cappelen karakteriserte tilbudet om gratis middag, konsert, foredrag og hotellovernatting som «uheldig forretningspraksis».

Artikkelen fortsetter under annonsen.

LES:Etikkeksperter refser tilbud til Kristen- Norge

Det var et tilbud fra virksomheten Gulsrud Booking som utløste kommentaren. Der sier de at de aldri har tenkt at det skulle være noe galt i å tilby gratisytelser av det slaget som nå får kritikk.

Mangler regelverk

Vi har snakket med flere aktører i kristen sektor, og det som går igjen er at de mangler skriftlige regelverk for ansatte og tillitsvalgte.

– Jeg tror ikke vi har noe særlig som er skriftliggjort, sier informasjonslederEspen Ottosen iNorsk Luthersk Misjonssamband (NLM).

Det betyr likevel ikke at man ikke er oppmerksom på ufordringene med gratisytelser.

– Dette er noe vi har drøftet for en del år siden. Blant annet ble det reist et spørsmål om hva det var greit at vår hovedbankforbindelse betalte for av reiser for våre ledere til større arrangementer, sier ­Ottosen, som har inntrykk av at det generelt er strammet inn de siste 15-20 årene, også i NLM.

– Vil det si at dere er oppmerksomme på utfordringene og har en strengere praksis enn før, selv uten et skriftlig regelverk?

– Ja, og vi har snakket på ledernivå om at det er viktig at man ikke tar imot gaver og ytelser som kan oppfattes som smøring på noe som helst vis. Derfor tror jeg det er mindre av dette nå enn for 20 år siden, sier Ottosen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

LES:Smøretur i etisk grenseland

– Burde dere hatt skriftlige ­regler?

– Det kan hende vi burde det, sier Ottosen, som ikke utelukker at noe kan være nedtegnet i ulike sektorer av NLMs store virksomhet, for eksempel på skoler og andre institusjoner der NLM er eier eller medeier, men som formelt er selvstendige enheter.

– Men det er jo forholdsvis lite penger i systemene våre utenom lønn og jevne driftskostnader, så jeg tror ikke dette har vært opplevd som noen reell problemstilling, sier han.

Heller ikke iNormisjon er det festet noen kjøreregler til papiret.

– Nei, vi har ikke noe regelverk, og jeg vet ikke om det har vært aktuelt. Vi har et verdidokument, men der er ikke dette spesifisert, sier administrasjonssjef Trond Pladsen.

– Vi inngår jo mange avtaler om innkjøp, men jeg har aldri hørt at dette har vært oppe på dagsorden. Det har ikke vært en problemstilling, sier han.

Den norske kirke – som pr. 2014 var trossamfunn for 74,3 prosent av den norske befolkning – er også regelløs når det kommer til gaver og ytelser til ansatte. I alle fall fikk ikke Dagen napp på forespørsel til Kirkerådet om hva som fantes av nedtegnede retningslinjer.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det lille som finnes, handler om hva som kan gis til ansatte i Kirkens Hus i Oslo når runde dager skal markeres eller noen skal takkes av og lignende.

Statlige trafikklys

Der kristne aktører virker å ha lite å melde, ligger staten langt foran. I Kommunaldepartementets 21-siders veiledning er det blant annet laget et trafikklyssystem for hva man kan motta og ikke.

«Er dette gaver eller andre fordeler vi kan ta imot?» står det på side 14. Gaver til virksomheten ved store anledninger får grønt lys. Det gjør også gavekort av liten verdi, blomster og rimelige vinflasker i forbindelse med foredrag og lignende. Fargen blir rød når det gjelder enhver gave i tilbuds- eller forhandlingssituasjoner, penger eller annet som lett kan innløses i penger og gaver, arbeid eller materialer levert til bopel.

Videre får betalte arbeidslunsjer og middager grønt lys, mens kostbare reiser og opphold med lite faglig innhold, omfattende bevertning og arrangementer i forhandlingssituasjoner – samt seksuelle tjenester – ligger fjellstøtt i rød sektor.

Innkvartering med høy standard, betalte reiser over lengre avstander og dekning av utgifter til ledsagere, private bonusfordeler og billetter til sports- og kulturarrangementer ligger i den gule boksen med navnet «Må vurderes nøye».