Utfordrer fastgrodd kaffekultur

Stadig flere kaffeelskere verden over ønsker seg lysbrent kaffe. – Norge må ta sin del av skylden, sier verdenskjent barista.

1. oktober er den offisielle internasjonale kaffedagen, og nordmenn elsker kaffe. Faktisk er det bare finnene som drikker mer kaffe enn hva vi gjør i Norge. De siste 20 årene har en rekke kaffebarer poppet opp i landet vårt. Disse serverer lysbrent, filtermalt kaffe basert på ferske bønner.

Og fordi nordmenn er vant til lys kaffe, som for eksempel Frieles frokostkaffe, har ikke overgangen til de ferske og enda mer lysbrente bønnene vært så stor.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Norsk smak

Da Norge var med på å ta initiativ til å arrangere VM i baristakunst i år 2000, var mesterskapet bygget opp etter modellen for Norgesmesterskapet i baristakunst som først ble holdt i 1998.

Og det var nordmannen Robert Thoresen som vant den første tittelen.

– Vi brente ikke så lyst i starten som vi gjør nå, forteller VM-mester fra 2004, nordmannen Tim Wendelboe.

Han mener Norge har bidratt til at kvalitetskaffe som serveres i kaffebarer i hele den vestlige verden nå er vesentlig mer lysbrent enn tidligere.

Det er likevel ikke en enkel kunst å overbevise kundene om at lyst er best.

I landene rundt Middelhavet, hvor kaffehistorien er lengre og bønnene mer mørkbrente, er kaffevanene vond å vende.

Det har kineseren Nicho Han (29) fått erfare.

Spanjoler er skeptiske

Nicho driver kaffebaren HanSo i en av Europas største byer, Madrid. Kineseren kom til Spania for femten år siden. For tre år siden startet han en kaffebar i utkanten av storbyen. Men i fjor flyttet han baren inn til sentrum.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Jeg besøker kaféen hans en ettermiddag i midten av september. Det er vanskelig å finne en ledig plass i lokalet, som er fylt av studenter.

Nicho forklarer hva som er vanskelig med spanjolers forhold til kaffe.

– Det er veldig, veldig vanskelig å få spanjoler til å drikke lysbrent kaffe, sier Nicho.

Kundene i HanSo kommer fra ulike land i Europa. Men også lokale madridere stikker innom.

– Et fåtall av de spanske kundene bestiller svart kaffe. Og de som gjør det er helst unge mennesker i tyveårene, sier Nicho.

Skandinaviske navn

Wendelboe synes ikke det er vanskelig å skjønne hvorfor tradisjonelle spanjoler er skeptiske.

– Det er ikke sånn at kundene automatisk kaster seg over det nye. Det tar tid å utdanne dem til å sette pris på lysbrent kaffe, sier den tidligere verdensmesteren.

Han kom nylig hjem fra en tur til Paris hvor han besøkte flere kaffebarer. Mange serverer nå lysbrent kaffe, men ikke alle lykkes like bra.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Noen lykkes bra, andre ikke. Det er krevende å få til god smak, sier Wendelboe.

– Hvilken rolle har Norge hatt i å prege kaffesmaken i verden?

– Ganske tidlig fikk vi tak i gode råvarer. Vi har brent lyst lenge, og trukket til oss kaffeturister fra hele verden. Hvis du reiser til Tokyo vil du finne flere kaffebarer med navn som Oslo, Nordisk og så videre. Så Skandinavia har hatt stor innflytelse på kaffebrenning i verden, sier Wendelboe.

Fem år eller mer

Selv om 29 år gamle Nicho ser ut til å ha kunder så det holder, er han usikker på hvor lang tid det vil ta å fylle lokalet med innfødte.

– Det er vanskelig for dem å forandre seg. Kanskje vil de like kaffen om fem år, kanskje vil det ta enda lenger, sier 29-åringen.