Tikke-tikke-takk

«Ja hver en stund, minutt og sekund, Jesu øye våker over meg.»

På søndagsskolen

Jeg ser ham for meg. Han nærmet seg 50 år. I våre øyne en veldig gammel mann. Han sto foran oss og ledet oss i en barnesang. Høyre armen var strakt ned, men beveget seg rytmisk fra side til side – som en pendel på et veggur. Første verset besto av et uttrykk på tre ord, gjentatt 6–7 ganger: «Tikke-tikke-takk.»

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Selve budskapet lå i andre verset:

Ja hver en stund,

minutt og sekund

Jesu øye våker over meg.

På festreisene

Da folk fra ulike deler av Israel skulle opp til templet i Jerusalem og feire høytider, sang de glade sanger. Bibelen gjengir 15 sanger med overskriften:

«En sang ved festreisene.» Kanskje sang de mens de gikk. De sang av fryd. Gledet seg over fellesskapet. Gledet seg over budskapet i sangene. Gledet seg til å nå fram. For mellom fjellene der oppe, lå Guds by, der Gud selv bodde i sitt hellige tempel.

Den første sangen hadde et hovedinnhold som bekreftet søndagsskolesangens ord, flere tusen år senere: «Jeg løfter mine øyne mot fjellene. Hvor skal min hjelp komme fra? Min hjelp kommer fra Herren, himmelens og jordens skaper.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Han vil ikke la din fot vakle, din vokter vil ikke blunde! Se, han blunder ikke og sover ikke, Israels vokter» (Salme 121:1–4).

Hvilken Gud er dette? Det er den samme Gud som har vist seg for oss gjennom Jesus Kristus. Han er den samme i dag. «Hos ham er det ingen forandring eller skiftende skygger» (Jak 1:17). Gud er en våken Gud. Alltid.

På Karmel-fjellet

Profeten Elia hadde en gang en «trefning» med de avgudsprestene som hadde fått stor innflytelse i Israel. Da de skulle be til sin gud om ild fra himmelen, skjedde det ingen ting. De ropte høyt. De hinket og hoppet omkring. Etter hvert rispet de seg med sverd og spyd, en skikk de hadde. Blodet rant av dem.

Elia sa: «Rop høyere! Han er jo gud. Han er vel falt i tanker, eller han er gått avsides eller er ute på reise. Kanskje han sover og må våkne» (1Kong 18:27).

Dette var utsagn Elia aldri hadde sagt omsin Gud. Hvorfor ikke? Fordi hans Gud var festreisenes Gud! Den Gud som ikke blunder, dormer eller sovner. Han er lys våken – også når festreisene er over. Når hverdagene kommer. Han hører stille hjertesukk like tydelig som høye rop.

Med enkle streker fikk Elia dermed (indirekte) sagt noe viktig om sin Gud!

En kveldsbønn

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Gjennom flere hundreår har følgende salmevers blitt sitert av troende mennesker: 
«Vel lukker søvnen denne natt/så mangt et trettet øye,/dog våker en som ei blir matt/og trettes ei av møye:/Du, Jesus, våken er,/ditt øye meg har kjær./Jeg er hos deg av hjertens grunn,/skjønt øyet lukker seg til blund.» (Christian Scriver, 1886).

Noen brukte denne salmen som kveldsbønn. De var slitne etter dagens strev. Øynene var tunge. Livet var ikke alltid enkelt. Sorg og påkjenninger kunne tære på livsgleden. Men salmedikteren hadde gitt dem ord å bruke. Ord om Elias Gud. Om festreisenes Gud. Om søndagsskolelærerens Gud. En nærværende Gud.

Ved årsskiftet 2017/2018

Kjære medkristen. Ved troen på Jesus er du et Guds barn. Gud er selv din far. I motsetning til jordiske fedre er han alltid våken. For ham er «natten lys som dagen» (Salme 139:12). Han ser inn i ditt mørke.

Ordene i Jobs bok er ord du kan stole på: «Selv når du sier at du ikke ser ham, ser han din sak. Bare vent på ham!» (Job 35:14) Han har fredstanker med deg. Han har fraregnet deg alle synder og har som mål å være hos deg hele livsløpet. Helt til du er framme.

Ved årsskiftet vekker veggurets pendel vemod. Men vi fortviler ikke. Vi kjenner Elias Gud og Jobs Gud. Han er vår Gud. Hans ord opplyser oss i mørket, skaper festreisestemning i motbakkene og søndagsskolestemning i hverdagen.

«Jesu øye våker over meg.»

En Gud å stole på ved årsskiftet
«Jeg løfter mine øyne mot fjellene. Hvor skal min hjelp komme fra? Min hjelp kommer fra Herren, himmelens og jordens skaper.
Han skal ikke la din fot vakle, din vokter skal ikke blunde! Se, han blunder ikke og sover ikke, Israels vokter»

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Salme 121:14

----

Trykk her for å lese flere andakter :-)