Illustrasjonsfoto: Fotolia.com

Misjon i GT?

Det største er at denne frelsen gis som en ufortjent gave – uansett etnisk tilhørighet. Skriften forutså dette.

«Misjon i Det gamle testamente? Jo. Jeg har jo hørt at det skal ­finnes noe, men … Nei. I farten står det stille for meg.»

Dagens ord fra Galaterbrevet siterer GT. Ja, det viser til det viktigste misjonsverset i hele Bibelen! «Da Skriften forutså at det er ved tro Gud rettferdiggjør hedningene, forkynte den på forhånd dette evangelium for Abraham: I deg skal alle folk velsignes» (Gal 3:8).

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Begrepet «velsignelsen» er i Bibelen ofte et annet ord for frelsen. Da Gud lovte å velsigne Abraham, handlet det om dyr og eiendom og om en stor etterslekt. Men det viktigste gjaldt folke­slagene! Abrahams slekt var ­vuggen som velsignelsen, frelsen for hedningene, skulle legges i.

Misjonsbefalingen setter ­folkeslagene i sentrum. « Gå derfor …!» Nå skal «Abrahams velsignelse komme til hedningene­» (Gal 3,14). For det var Guds plan da han utvalgte Israel. De andre folkeslagene skal få del i frelsen fra synden og få et nytt liv ved Den hellige ånd.

Det største er at denne frelsen­ gis som en ufortjent gave – ­uansett etnisk tilhørighet. ­Skriften forutså dette.

GT er nok jødenes bok. Men den er primært den kristne kirkes bok! En misjonsbok.

----

Trykk her for å lese flere andakter :-)

Les også
Et Guds verk
Les også
Æret og velsignet
Les også
Jesus i klasserommet
Les også
Ingen forskjell
Les også
Et herlig maleri