21. desember - Jesus ble pint

Her er en ny video i andaktskalenderen.

Jesaja maler ut et bilde av den lidende tjener. En profeti om Jesus som kom for å frelse oss. Jesus ble pint for oss.

Han ble mishandlet, han ble plaget, og han åpnet ikke munnen, lik et lam som føres bort for å slaktes, lik en sau som tier når den klippes, og han åpnet ikke munnen.
(Jesaja 53:7)

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Så spyttet de ham i ansiktet og slo ham med knyttnevene. Noen slo ham i ansiktet
(Matteus 26:67)

Da ga han dem Barabbas fri, men Jesus lot han piske og overga ham til å bli korsfestet. (Matteus 27:26)

Hvorfor går kristne med kors?

Har du noen gang tenkt på hvor rart det er at folk går rundt med et kors rundt halsen? Når du tenker deg litt om, det er jo egentlig ganske grotesk. Korsfestelse var jo en henrettelsesmetode.

Hva hadde du tenkt dersom du kom inn her og så at jeg gikk med en elektrisk stol rundt halsen, eller med en giftsprøyte som slipsnål. Eller hva om noen hadde kommet med en galge rundt halsen?

Det er litt rart, ja. For korsfestelsen var en så grusom henrettelsesmetode, at selv romerne avskaffet den i år 337 etter Kr.

Korset presenterer kristendommen

I en moderne verden som denne kan du se logoer over alt. Og på samme måten som disse logoene presenterer selskaper, presenterer korset kristendommen. Det er fordi korset minner oss om det viktigste i kristendommen, nemlig om hva som hendte når Jesus døde.

- 1/3 av evangeliene handler om Jesu død. Og store deler av NT forklarer hvorfor han døde.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Hvorfor legger kristne så stor vekt på Jesu død?

Paulus, en av de første lederne i kirken skriver i 1 kor 2,2:

For jeg hadde bestemt at jeg ikke ville vite av noe annet hos dere enn Jesus Kristus og ham korsfestet.

Bibelen sier at han døde for våre synder. Men hva betyr det? Hvordan fungerer det?

Johannes 3,16 er det mest berømte verset i bibelen

For så høyt har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv. (Joh 3,16)

Det er jo fantastisk!

Korset er svaret på syndens makt. Vi kan bli satt fri fra det onde, fra vanene, fra avhengigheten, fra det som har makt over oss.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Men ufortjent og av hans nåde blir de kjent rettferdige, frikjøpt i Kristus Jesus.
(Romerbrevet 3,24)

Adventskalender

Denne andakten er en del av adventskalenderen vår for 2015 som er produsert i sammarbeid mellomPreik.tv ogForOss.no
 

(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/nb_NO/all.js#xfbml=1"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'facebook-jssdk'));

Innlegg avDagen.

 

(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/nb_NO/all.js#xfbml=1"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'facebook-jssdk'));

Innlegg avDagen.