Halloween-handel for 285 millioner kroner

Halloween er ikke lenger bare for småbarn. Nå vil også de voksne være med på leken.

Norske forbrukere vil legge igjen rundt 285 millioner kroner på knask og kostymer i år, ifølge beregninger fra Virke Analyse.

Halloween har på få år vokst seg til å bli et høydepunkt for både barn og voksne, sier Bror William Stende, direktør for faghandel i Virke, i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I Teknikmagasinet i Bergen er hele butikken gjort om til en Halloween-hule. Slik er det i hele oktober.

Butikkansatt, Steven Clarks, går selv utkledd i et skjelettkostyme.

– Det er valgfritt i kjeden, men i denne butikken har vi valgt å ha kostymer, sier Clarks.

Grunnen til at butikken ser ut som en Halloweenfest i fire uker til ende, er erfaringer fra søta bror.

– Vi er en del av en svensk kjede, som har lengre erfaring med salg av Halloween-effekter enn oss. De har opplevd stor suksess. Derfor har vi videreført det til våre norske butikker, sier Clarks, og legger til:

– Hallooween har blitt ekstremt stort i Norge de siste årene.

Ikke alle får 
kjøpe klovnemasker

De siste ukene har norsk politi meldt om flere tilfeller hvor folk med klovnemasker har skremt barn. Dette har ført til at leketøyskjeden Ringo har fjernet klovnemasker fra alle butikkene sine. Heller ikke hos Teknikmagasinet kan man finne klovnemasker i hyllene.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Vi har ikke lov til å la være å selge klovnemasker, men vi eksponerer dem ikke i butikken. Maskene er godt gjemt, forteller Clarks.

– Hva sier dere til de som spør etter klovnemasker?

– Vi ser dem an.

– Kan dere si nei?

– Vi kan si nei. Det har vi lov til.

– Hvilke kriterier legger dere til grunn for å si nei?

– Vi snakker mye med kundene våre. Hvis det kommer fram at de skal skremme folk, da beklager vi det, og forteller dem at de ikke får kjøpe klovnemasker her, sier Clarks.

Sminke fremfor masker

Selv synes han en kyllingdrakt til tusenlappen er den morsomste kostymen i butikken. Men trenden nå er likevel at man velger sminke fremfor masker.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Folk sminker seg på egenhånd. Vampyrer, pirater og Jokeren fra siste Batman-filmen er populære inspirasjonskilder. Vi ser at det blir mer og mer populært å lage sitt eget uttrykk med sminke.

I hyllene finner man falskt blod, parykker, falske tenner, løsbart og til og med øyelinser i ulike farger.

– De fleste forbinder Halloween med barn som kler seg ut og går rundt i nabolaget for å be om godteri. Hvem er kundene i butikken din?

– Halloween er ikke lenger bare for barn som ber om godteri. Det virker som om det er like populært blant de mellom 20 og 40. Snittalderen hos dem som handler her er rundt 35 år. De kjøper til seg selv, og de kjøper til barna sine, sier selgeren.

Feiring for voksne

I år vil hver nordmann i gjennomsnitt bruke 55 kroner på Halloween-effekter, godteri og skumle dekorasjoner. Spesielt er det leketøys- og hobbybutikker, forretninger med bredt vareutvalg og dagligvarebutikker som opplever den store pågangen rundt 31. oktober. I tillegg har en del blomsterbutikker og tradisjonelle klesbutikkene kastet seg på Halloween-bølgen.

– Stadig flere velger å gjøre denne dagen til en festdag, med fargerike og kreative dekorasjoner i og utenfor huset, og gjennomførte kostymer, sier Stende.

Virke-direktøren gir Clarks rett i at feiringen i økende grad blir omfavnet av voksne.

– Halloween-fester er blitt standard i de fleste studentfellesskap, og også de voksne har hengt seg på trenden. Her er det ofte om å gjøre å ha de mest kreative og tidsriktige kostymene, sier Stende

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Han peker på at det brukes mest penger på kostymer til barn mellom 4 og 15 år.

– Halloween er en tradisjon som har kommet for å bli, og som gir handelen en skikkelig oppsving, sier Virke-direktøren.

Siden Halloween faller på en mandag i år, er det mange som kommer til å markere den lørdagen før.

– Likevel er det nok mandagen du vil få knask eller knep-besøk på døren, så husk å være klar med godteriet, avslutter Stende.

Feirer katolsk

Selv om Clarks er kledd i skjelettdrakt og selger dødningehoder, feirer han ikke selv Halloween.

– Jeg feirer de dødes dag. Mine besteforeldre var katolikker. Så jeg har hentet det derfra, forteller han.