Ser verden gjennom linsen

Kameraet er alltid innenfor rekkevidde når Asle Jøssang er på reise. Det har preget hvordan han som misjonærbarn, tidligere misjonær og sosialantropolog ser verden.

Få har en like internasjonal bakgrunn som Asle Jøssang. Han er oppvokst som sønn av norske misjonærer i Tanzania og Kenya, har sammen med sin egen familie vært misjonær i Peru og Bolivia og jobber nå som førsteamanuensis i interkulturell forståelse vedNLA Høgskolen; mest ved Mediehøgskolen i Kristiansand, men også i Sandviken i Bergen. Der bruker han ofte foto i undervisningen.

Mentale bilder

Når mennesker er på tur, enten de er studenter eller turister, registrerer han at de ofte er ute etter de samme motivene.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Det vitner om at vi på forhånd har mentale bilder som vi så tar bilder av, sier Jøssang.

Akademisk arbeider han innenfor orientalisme-perspektivet, som er opptatt av å avdekke hvordan Vesten har skapt og normalisert sine bilder og forestillinger av verden der ute, men som ikke nødvendigvis stemmer med folk egne oppfatninger.

Trekantmodell

For Jøssang er fotograferingen en viktig del av opplevelsen når han kommer til nye steder og møter nye mennesker.

– Jeg har tråkket i omtrent alle mulige salater når det gjelder å ta bilder, men jeg streber likevel mot et ideal for hvordan jeg vil opptre som fotograf, sier han.

LES:Bergtatt av Dødehavsrullene

Med årene er han blitt stadig mer bevisst på maktdimensjonen som ligger i å ta og bruke et bilde.

– Jeg bruker en trekantmodell. Det ene er den som tar bildet, det andre er adressanten for bildet og det tredje er den som det blir tatt bilde av, sier Jøssang. Denne modellen bevisstgjør på at fotografering er kommunikasjon og utfordrer fotografen til å tenke gjennom hvem han eller hun er «på lag» med.

Han synes det er avgjørende at mennesker som blir fotografert, ikke blir utnyttet for å oppfylle en klisjé, men får «komme til orde» på egne premisser. Da må man være bevisst hvilke visuelle effekter som benyttes.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Dilemma i nød

Et typisk dilemma i så måte er det å formidle nød med bilder.

– Elendigheten er der, men det er viktig å ivareta menneskenes verdighet og selvrespekt, sier Jøssang, som særlig er inspirert av den brasilianske fotografen Sebastio Salgado og sosialantropologen Marianne Gullestad. Sistnevnte har skrevet den viktige boken «Misjonsbilder», som utforsker fotografen og formidlerens makt når man representerer Den Andre gjennom foto og tekst.

– Ensidighet og stereotypifisering er spesielle utfordringer. Alle land i for eksempel Afrika er blitt svært komplekse og har hele spekteret fra det mest moderne til det helt enkle, sier han, og understreker at han bevisst ikke bruker begrepet «det primitive».

– Denne sammensattheten må vi forsøke å formidle, og her er jeg selv på etterskudd, innrømmer Jøssang.

Speilbilde

På studiereiser med studenter prøver han hele tiden å gjøre dem bevisst på situasjonene de befinner seg i og livsopplevelsen til menneskene de møter. Denne kan være ganske annerledes enn man spontant tror som nordmann på besøk.

– Mitt privilegium er at jeg har gått inn og ut av dette hele livet. Da må jeg være ydmyk i møte med studenter som kommer inn i det for første gang. Det kan være fristende å bli utålmodig og spørre om de ikke skjønner det jeg mener må være opplagt, sier han.

Opplevelser med å komme inn i helt fremmede kulturer vet han gir innblikk i hvordan mennesker med en annen kulturell bakgrunn opplever å komme til Norge.

– Det er en viktig del av faget jeg underviser i på NLA, sier han.