Dommeren tar ansvaret

«Men når vi blir dømt av Herren, blir vi irettesatt, for at vi ikke skal bli fordømt sammen med verden.»

«Hadde vi bedømt oss selv, hadde vi unngått å bli dømt» (1Kor 11,31).

Det ligger en vesensforskjell i de tre ordene dømme, bedømme, fordømme. Det å bedømme seg selv, eller selvevaluering som det ofte kalles i arbeidslivet, er en nødvendig refleksjon som skaper større bevissthet og ettertanke over egne valg og prestasjoner. Når andre skal bedømme oss er vi mer på vakt.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Å fordømme er å ta avstand. Det er nødvendig, viktig og rett å markere avstand til det onde. Men når vi føler behov for å fordømme andres politiske meninger, moralske eller religiøse ståsted, bør vi være på vakt overfor oss selv.

Når vi fordømmer noen hever vi oss samtidig over dem og markerer avstand. Vi sier indirekte at vår moral og dømmekraft er bedre enn deres. Men tar vi feil, slår dommen tilbake på oss selv. Det er derfor Jesus sier: «Døm ikke, for at dere ikke skal bli dømt» (Mat 7,1)!

Fordømmelse kan til tider være fordummende.

Under trosbekjennelsen sier vi at vi tror på dommen. Samtidig lærer Bibelen at dommen begynner med Guds eget folk.

«Men når vi blir dømt av Herren, blir vi irettesatt, for at vi ikke skal bli fordømt sammen med verden» (vers 32). I en behovs- og rettighetsorientert verden er det nødvendig å minne om at «dommen hører Gud til» (5Mos 5,17).

----

Trykk her for å lese flere andakter