Illustrasjonsbilde: Fotolia.com

‘Men nå’ V

Nå, like etter påske, kan vi gjerne tenke litt ekstra på dette ‘men nå’. Hva innebærer det nye livet for hverdagene våre?

Påsken var det avgjørende vendepunktet i Guds historie med verden. Fra da av lyder et ‘men nå’!

For situasjonen er forandret. Langfredag og påskedag ryddet veien for oss ut av syndens og dødens onde sirkel. Vi kan få del i frelsen. Ja, ved troen er vi allerede blitt levende. Vi har opplevd en personlig påskedag, vi er født på ny.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Inn i denne lykkelige tilstanden kommer Jesus selv med en oppmuntring. Også her spiller ordet ‘men’ en hovedrolle:

«Still heller ikke deres lemmer til rådighet for synden, som våpen for urettferdighet. Men fremstill dere selv for Gud som de som av døde er blitt levende, og by deres lemmer fram som rettferdighetens våpen for Gud.» (Rom 6:13).

Før var evner og anlegg, tid og krefter stilt til disposisjon for et liv der Jesus ikke var Herre. ‘Men nå’ vil han du skal bruke dagene dine i samsvar med det han ønsker for livet ditt. Dine ‘våpen’ skal brukes i hans tjeneste. Du er oppstått sammen med ham – til et nytt liv (Rom 6:1–11).

Nå, like etter påske, kan vi gjerne tenke litt ekstra på dette ‘men nå’. Hva innebærer det nye livet for hverdagene våre?

Josva gjorde en gang en beslutning innledet nettopp med et ‘men’: «Men jeg og mitt hus, vi vil tjene Herren» (Jos 24:15)! Den beslutningen kan vi også gjøre. I dag og hver dag.

Les også de forrige andaktene i denne serien:

Les også
‘Men nå’ - del IV
Les også
‘Men nå’ III
Les også
‘Men nå’ II
Les også
‘Men nå’ I