Cohen, Bach og Samuelsen i Hanne Kroghs bibelmiks

Lørdag leder Hanne Krogh Bibelselskapets musikalske festforestilling. Hun ser gjerne at folk får intens trang til å storme rett hjem etterpå for å fordype seg i Bibelen. Det gjør hun titt og ofte selv.

Bobbysocks-Hanne er berømt for Norges første Grand Prix-seier i 1985, sammen med Elisabeth Andreassen. Men Hanne Krogh er langt mer enn en sjangerfanget popartist. Hun opererer i et langt bredere landskap. Likevel var hun en smule overrasket daBibelselskapet spurte henne om å lede deres timer lange musikalske bibelfestivitas.

– Hvorfor spør de meg? tenkte hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Likevel tvilte hun ikke et sekund på hva svaret måtte bli:

– Det skulle bare mangle. Dette brenner jeg for, fortellerHanne Krogh til Dagen.

Stor tillitt

Derfor ble hun også svært glad over oppdraget.

– Bibelselskapet har vist meg usedvanlig stor tillit, mener hun. Oppdraget har hun tatt på største alvor, og hun har jobbet hardt med å lage en forestilling som på samme tid skal ha både stor variasjon og en klar linje.

– Hvordan løser man det?

Jens Bjørneboe mente at Bibelen ikke er undervisning i religion, men i poesi, og jeg tar mitt utgangspunkt der. Jeg ønsker å løfte Bibelen opp som den poetiske grunnmuren den er, både for vårt norske samfunn og for hele verden. I festforestillingen vil jeg vise at det er så mye i Bibelens passasjer, tekster og metaforer som vi ikke tenker på. Sjansen til å få fram dette, gjorde at jeg sa ja til oppdraget, sier hun og røper at dette er en av de største utfordringene hun har stått overfor.

– Jeg tror ikke at jeg kunne løst den for 25 år siden, sier hun.

Et hav

Hanne Krogh er selv en aktiv bibelbruker og har lest Bøkenes bok på kryss og tvers. Hun kaller Bibelen «et hav å øse av», og det finnes mengder med musikk inspirert av bibelske tekster. Hennes hovedutfordring har langt ifra vært å finne noe brukbart. I stedet har utfordringen vært å skulle velge riktig fra det enorme tilfanget og snevre alt inn så det får plass i en 120-minutters mal.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Jeg oppfatter oppdraget slik at jeg har fått usedvanlig frie tøyler, sier Hanne Krogh.

Kun den som stiller opp på festen lørdag, får se hvordan utvalget er blitt, men små lekkasjer får vi. For det første beskriver hun en bredde i det musikalske bibelstoffet fraBeethoven og Bach, salmer og bedehussanger via folkemusikk tilLeonard Cohen og tegnefilmmusikk.

Krogh står oppført som konferansier, men kan kanskje også kalles kveldens regissør. Hun er i alle fall kunstnerisk ansvarlig, og for å skape bredde og helhet har hun tilkalt kolleger fra flere musikalske kanter. Dessuten skal hun synge selv.

Paus

På en sterk artistliste står trubadurenOle Paus, gospel- og soulsangeren Marianne Antonsen, pop- og folkemusikksangerenHelene Bøksle og operasangeren Thomas Ruud. I tillegg erOslo Soul Children, Gospelkoret HIM, St. Laurentiuskoret og to barnekirkekor fra Lommedalen og Lier viktige allierte.

Ole Paus var den første hun tenkte på da oppdraget kom. Det var ham hun ringte til først.

– Jeg har tatt med meg sangere som jeg mener kan vise de forskjellige uttrykksformene. Ole har denne evnen til å gjøre noe med kjente sanger som får dem til å lyde som om vi hører dem for første gang. Jeg var glad da han sa ja til å være med, helt uten å nøle. Det har forresten alle de andre gjort også, sier hun.

Hanne Krogh kan heller ikke la være å nevne sin kapellmester, Øystein Lund Olafsen. Organisten i Lommedalen er svært sentral og akkurat så sjangeroverskridende som det trengs ved en slik anledning.

– Jeg håper forestillingen skal bli som Bibelen er, nær og storslagen, sier Krogh som ønsker å rive folk ut av programheftet. På noen konserter stirrer folk på spillelisten og krysser av for sanger og verker etter hvert. Hanne Krogh drømmer om en forestilling der publikum er helt til stede i øyeblikket.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– De beste konsertene er når du som artist bare blir en katalysator for folks egen energi, sier hun. – Her handler det også om noe som er enda viktigere, det som hele kvelden er signet til, det som er større enn oss selv, det som Bibelen handler om.

Samuelsen

– Hva skal du selv synge?

– Jeg skal synge det som er igjen, sier Hanne Krogh spøkefullt. Og én godbit har hun faktisk reservert for seg selv:Aage Samuelsen-perlen «O, Jesus du som fyller alt i alle».

– Den har jeg aldri sunget før, og jeg skulle ønske han hadde visst at jeg skal synge den nå, sier Krogh og forteller om sitt «møte» med Broder Aage på Drammensmessa tidlig på 1980-tallet. Sangpredikanten var på scenen et par timer før Krogh og oppdaget henne blant publikum. «Neste år, kjære brødre og søstre, står Hanne her sammen med oss og synger denne sangen», sa han. Da ble det aldri noe av Samuelsens visjon – men nå skjer det altså.

– Jeg ser for meg at han ser på meg når jeg synger den, sier Krogh som også har en annen sangerkollega i tankene når hun skal synge Samuelsen,Jan Groth som døde for to år siden. Han var selv Samuelsen-tolker med egen plateutgivelse i 2004, bare med Broder Aages sanger.

– Jeg kommer til å synge Samuelsen litt på vegne av Jan. Hadde han levd, hadde jeg invitert ham inn i forestillingen. Jeg savner ham virkelig.

Viktig undring

– Hva vil du publikum skal sitte igjen med når forestillingen er over?

– Da vil jeg at hver eneste en, enten de er troende eller ikke, skal gå hjem og hente fram Bibelen og si til seg selv: «Jeg må lese mer i den». Der vil de finne så mange sider av menneskelivet. Kanskje finner de ikke alle svarene, men det viktige er å bevare undringen og å fortsette letingen. Undringen er blitt viktigere og viktigere i livet mitt. Når man slutter å være nysgjerrig, det er da man blir gammel, sier hun.